,,Podróże małe i duże” w Szkole Podstawowej im. Jana Pawła II w Rokietnicy

,,Podróże małe i duże” w Szkole Podstawowej  im. Jana Pawła II  w Rokietnicy

W  międzynarodowym projekcie edukacyjnym ,,Podróże małe i duże” zorganizowanym przez Szkołę Podstawową
im. gen. J.H. Dąbrowskiego w Pierzchowie, pod patronatem Ministerstwa Edukacji i Nauki oraz Gminy Gdów wzięło udział 158 szkół: z sześciu krajów europejskich i USA. W województwie podkarpackim zgłosiły się 3 szkoły. Wśród uczestników znaleźli się szóstoklasiści ze Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Rokietnicy, którzy realizowali projekt w ramach kółka geograficznego prowadzonego przez p. Bożenę Lotycz.

Projekt składał się z dwóch modułów: „Kraków bliżej nas” oraz „Viva Italia”.

Realizację modułu „Kraków bliżej nas szóstoklasiści rozpoczęli od jednodniowej szkolnej  wycieczki do Krakowa 05. października 2022r.

Wycieczka była doskonałym wprowadzeniem w krakowskie klimaty, gdyż podczas omawiania kolejnych tematów uczniowie odnosili się do miejsc, które mieli możliwość zwiedzić.

Przygoda z Krakowem była kontynuowana na zajęciach w szkole. Wybrana lektura, to „Polskie legendy - Lajkonik krakowski”. Po przeczytaniu utworu uczniowie omówili wydarzenia historyczne i autentyczne miejsca w Krakowie opisane w legendzie. Obejrzeli filmik, jak współcześnie wygląda pochód Lajkonika, organizowany co roku w czwartek po święcie Bożego Ciała. Wykonali również ilustracje w Dzienniczku Podróżnika.

Kulinarna podróż, to wyszukiwanie krakowskich specjałów. Muzyczne ciekawostki rozpoczęli od omówienia hejnału z wieży Kościoła Mariackiego. Następnie był utwór „Krakowiak”. W grudniu słuchali i śpiewali piosenki świąteczne i kolędy z repertuaru sławnych krakowskich artystów.

Na zakończenie modułu „Kraków bliżej nas” uczniowie wykonali lapbook „Przewodnik po Krakowie”.

W II półroczu roku szkolnego  szóstoklasiści realizowali drugi  moduł  projektu: „Viva Italia . Wybrali i zrealizowali następujące zadania: prowadzili Dzienniczek podróżnika,w którym wykonywali zaproponowane zadania i ćwiczenia. Wybraną lekturą był dramat Williama Szekspira ,,Romeo i Julia”. Część uczniów przeczytała książkę, część obejrzała spektakl teatralny w Internecie. Chętni uczniowie  zaangażowali się w przygotowanie  inscenizacji sceny balkonowej z „Romeo i Julia”, którą zaprezentowali na forum klasy.

Omówili też zagadnienia dotyczące tematu ,,Kulinarna podróż po Włoszech”. Uczniowie poznali tradycyjne włoskie potrawy i zrobili  gazetkę o kuchni włoskiej. Były też ,,Muzyczne ciekawostki z Włoch”. Na zajęciach muzycznych szóstoklasiści poznali życiorysy najsłynniejszych włoskich kompozytorów, śpiewaków i muzyków. Wysłuchali też wiązanki włoskich przebojów. „Zabytki Włoch ”– to zadanie było najbardziej pracochłonne. Uczniowie pracując w grupach przygotowali makiety zabytkowych budowli. Następnie omówili historię ich powstania. Zorganizowali wystawę swoich prac na szkolnym korytarzu.

Na zakończenie projektu wybrali się na lody.
Realizując  projekt doskonalili pracę z mapą Polski, Włoch  i Europy. Omówili położenie geograficzne państw. Wykonywali też zadania z planem miasta.
Projekt rozwijał zainteresowania geograficzne i artystyczne uczniów. Zakończył się uzyskaniem certyfikatu od organizatorów.

Do fotorelacji podczas zajęć wykorzystano sprzęt zakupiony z programu laboratorium przyszłości.